معرفی محصولات روز بازار شوش در کانال تلگرام @shooshmart

آرکوپال بهتر است یا چینی؟

دسته بندی: وبلاگ
28 مهر 1401
آرکوپال بهتر است یا چینی؟ برای دم دستی کدام را بخریم؟

آرکوپال یا چینی؟ هنگامیکه این سوال را از یک فروشنده می‌پرسید؛ اولین چیزی که از شما خواهد پرسید این است که قصد شما از خرید چیست؟ برای چه کاربردی قصد خرید دارید و بودجه‌ای که برای خرید آن در نظر گرفته اید چه میزان می‌باشد؟ پاسخ این سوالات به فروشنده کمک خواهد کرد تا شما را به درستی راهنمایی کند.

در ادامه توضیح کوتاهی درمورد هریک از این ظروف در اختیار شما می‌گذاریم و به مقایسه هریک از این ظروف از مناظر قیمت، کیفیت، موارد استفاده و … می‌پردازیم.


راهنمای مطالعه متن


همه چیز درباره ظروف جذاب آرکوپال

ظروف غذاخوری آرکوپال نوعی از ظروف غذاخوری جذابی هستند که از مواد طبیعی (شیشه عقیق) تشکیل شده‌اند؛ به همین دلیل کاسه‌ها و ظروف آرکوپال برای استفاده در خانه کاملا بهداشتی هستند؛ زیرا در ساخت آن‌ها هیچ‌گونه مواد بازیافتی به کار نرفته و کاملا متخلخل و عاری از باکتری هستند. ساختار آرکوپال به گونه‌ای است که ظروف ساخته‌شده از آن در مقایسه با سرامیک‌های دیگر دچار خراش یا لب‌پرشدن و شکستگی زودهنگام نمی‌شوند و در حین شستشو نیز آسیب نمی‌بینند؛ به همین دلیل برای استفاده روزمره گزینه مناسبی هستند. این ظروف به دلیل ظاهر مات، سفید، شیری رنگ، منحصر به فرد و زیبایشان شناخته شده هستند. شما می‌توانید با خیال راحت آن‌ها را در طول روز چندین بار استفاده کرده، روی هم قرار دهید و بدون نگرانی از آسیب آن‌ها را در داخل ماشین ظرف‌شویی بگذارید. ظروف آرکوپال قبل از این‌که وارد بازار شوند آزمایش‌های مختلفی از جمله تست مقاومت در برابر خراش، تست مقاومت حرارتی، تست تراشه و تست سقوط روی آن‌ها انجام می‌شود.

سرویس آرکوپال مشکی


تاریخچه ظروف آرکوپال

ظروف غذاخوری آرکوپال یا ظروف غذاخوری شیشه ای آرکوپال برای اولین بار در قرن شانزدهم در ونیز ساخته شدند.  بعدها و در قرن نوزدهم، شرکتی فرانسوی به نام آرک، ظروف اوپال را با روش گریز از مرکز به تولید انبوه رساند. از همین رو در ایران نام تجاری محصول این شرکت «آرکوپال» به این نوع از ظروف اطلاق می‌شود. ماهانه به‌طور متوسط یک و نیم میلیارد تومان ظروف اوپال به ایران وارد می‌شود.

ترکیبات و نحوه ساخت آرکوپال

آرکوپال از دو کلمه آرک (اولین شرکت سازنده ظروف اوپال) و اوپال (نوعی ماده بین شیشه و چینی) تشکیل شده است. اوپال از مواد سازنده شیشه و بلور استفاده شده است که همان خرده شیشه، سیلیس، آهک و کربنات سدیم است. به اوپال علاوه بر مواد شیشه ماده‌ای به نام فلوراید یا فلدسپات و کربولیت برای رنگ‌دهی اضافه می‌شود که در واقع علت تفاوت اصلی آن با شیشه و بلور این ماده است. مواد دیگر تشکیل‌دهنده اوپال شامل مقادیر زیادی از اکسید کلسیم، اکسید سدیم و اکسید آلومینیوم؛ اکسید بوربرای خاصیت شوک‌پذیری، و در برخی از آن‌ها فسفات‌های مختلف می‌شود.
فرایند ساخت اوپال به گونه‌ای است که مواد یادشده پس از ترکیب در دمای ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ توسط نیروی گریز از مرکز به شکل ظرف مورد نظر در می‌آیند. به دلیل نوع شکل‌دهی این ظروف توسط نیروی گریز از مرکز ظروف نازک‌تری نسبت به ظروف چینی که با قالب و پرس شکل می‌یابند حاصل می‌گردد. در فرایند ساخت آرکوپال از گرم‌کردن مواد خام و سپس تبلور مجدد قبل از سرد‌شدن سریع در دماهای مختلف استفاده می‌شود. این نوع فرایند باعث می‌شود که وقتی غذا توسط آرکوپال در مایکروویو گرم می‌شود، ظرف در مقابل شکستن با وجود دمای بالا مقاومت کند. در این مرحله نقوش دلخواه که به حرارت مقاوم هستند نیز روی ظروف ایجاد می‌شوند.

جدیدترین سرویس های غذاخوری آرکوپال را در این‌جا مشاهده کنید.

آرکوپال بهتر است یا چینی؟


صفر تا صد معرفی ظروف چینی

چینی ترکیبی از خاک رس، فلدسپات یا گرانیت است که در اثر فشار و حرارت زیاد متراکم می‌شود و در نهایت به صورت سرامیک تولید می‌شود. استحکام و دوام بالای چینی باعث شده تا امروزه در ساخت بسیاری از ظروف و حتی ساختمان‌ها از آن استفاده شود.

انواع چینی‌جات

در بازار دو نوع چینی پولیش و چینی لعاب دار موجود است. تفاوت بین این دو نوع در فرآیند تولید آن‌ها خلاصه می‌شود. یک مرحله اضافی در فرآیند ساخت چینی لعاب‌دار وجود دارد که در آن یک لایه شیشه مایع روی سطح خاک رس سفید کشیده می‌شود و سپس مراحل پخت سرامیک انجام می‌شود. چینی زرین، چینی توس، چینی پردیس و … از انواع برندهای ظروف چینی در بازار می‌باشد.

مهمترین مزیت استفاده از چینی لعا‌ب‌دار نسبت به چینی پولیش مقاومت در برابر لکه و رطوبت و بزرگترین ایراد آن لغزندگی بالای آن است به همین دلیل مناسب استفاده برای سطوح کف نیست. چینی‌ها به دلیل استحکامشان عمر بالایی دارند و ضخامت آن‌ها باعث حفظ گرمای غذا می‌شود.

آرکوپال بهتر است یا چینی؟


آرکوپال یا چینی؟ کدام بهتر است!؟

علت این‌که آرکوپال و سرامیک اغلب با یکدیگر مقایسه می‌شوند این است که هر دو نوع سرویس غذاخوری چینی و آرکوپال به این دلیل که در مقابل غذای سرد یا گرم مقاوم هستند و ترکیبات مضر آزاد نمی‌کنند؛ در بین افرادی که به سلامتی خود اهمیت می‌دهند طرفداران زیادی دارند. در بیشتر موارد، ظروف شیشه‌ای آرکوپال در عین سبک‌بودن دوام بیشتری دارند؛ اما ظروف چینی علی‌رغم سنگینی و ضخامت، محبوب‌تر هستند. در ادامه به بررسی تفاوت‌های آن‌ها در جزئیات با یکدیگر می‌پردازیم.

مقایسه مقاومت ترکیبات چینی و آرکوپال

به این دلیل که آرکوپال از مواد شیشه‌ای با درجه حرارت بالا ساخته شده است، مقاومت مکانیکی آن تا ۳ برابر بیشتر از سایر ظروف غذاخوری است و حتی در مقایسه با ظروف پیرکس ظروف شیشه‌ای فوق العاده قوی‌تری است.
همان‌طور که گفتیم در ساخت ظروف چینی که سرامیکی هستند از انواع خاک رس استفاده می‌شود. در فرایند ساخت ظروف غذاخوری سرامیکی گونه‌های مختلفی از خاک رس در دماهای مختلف در مدت زمانی معینی می‌سوزند، که بالاترین کیفیت در بین آن‌ها مختص ظروف چینی است که در دمای ۲۶۰۰ درجه فارنهایت یا ۱۴۲۷ درجه سانتی‌گراد می‌سوزند.

مقایسه خواص آرکوپال و چینی

سرامیک به دلیل توانایی خود در حفظ گرمای داخلی غذا به دلیل ضخامتش مشهور است؛ بنابراین برای استفاده در هنگام مصرف و سرو غذای گرم توصیه می‌شود؛ خاصیت شکنندگی ظروف چینی در حین جابجایی و فشار بیشتر از ظروف آرکوپال است؛ بنابراین باید آن‌ها را زیاد تحت فشار قرار نداد و با احتیاط جابه‌جا کرد. ظروف آرکوپال به دلیل سبک‌بودن مواد تشکیل‌دهنده‌اش بیشتر محبوبیت دارد و همچنین می‌توان هم غذای سرد و هم غذای گرم را در آن‌ها سرو کرد؛ این نوع ظروف بسیار بادوام است و برای استفاده دم دستی و روزمره گزینه بسیار مناسبی است.

آرکوپال بهتر است یا چینی؟


مقایسه موارد استفاده آرکوپال و چینی

همان‌طور که اشاره کردیم ظروف چینی ترکیبات سنگین‌تری دارند؛ اما ظاهر آن‌ها شکیل و رسمی است و بسیار گران و زیبا هستند؛ با این‌که دوام بالایی دارند اغلب مردم ترجیح می‌دهند از ظروف چینی برای موارد خاص، مهمانی‌های رسمی و چیدن یک میز شام زیبا و خیره‌کننده استفاده کنند.
هردو نوع ظروف را با خیال راحت می‌توانید به طور روزانه و برای غذاهای داغ استفاده کنید؛ زیرا از نظر سلامتی ایمن، مقاوم در برابر حرارت و تشکیل باکتری‌های مضر بوده و حاوی مواد سمی و مضر نیستند.
برای استفاده در دکور تزئینات منزل، کادو به عنوان هدیه ازدواج به زوج‌های جوان، کادوی روز مادر و … هر دو نوع چینی و آرکوپال گزینه‌های مناسبی هستند. انواع گلدان‌ها، ظروف دکوری و پذیرایی، مجسمه‌های دکوری از جنس چینی و آرکوپال موجود هستند که می‌توانید برای زیبایی خانه خود از آن‌ها بهره ببرید.
انواع ظروفی که از چینی و آرکوپال ساخته می‌شوند مشابه هم هستند و شامل انواع بشقاب و دیس پلوخوری، خورش‌خوری، ماهی‌خوری، سرویس قهوه‌خوری، فنجان و نعلبکی، ماگ، قندان، پیاله ماست‌خوری، کاسه، ظرف سالادخوری، ظرف مرغ خوری، استیک‌خوری، سس خوری و آبلیمو خوری، سرویس کامل غذاخوری، ظروف پذیرایی از قبیل آجیل‌خوری، پیش‌دستی، میوه‌خوری و … می‌شوند. لازم به ذکر است که ظروف آرکوپال بیشتر کاربردی و ظروف چینی بیشتر تزئینی هستند.

آرکوپال بهتر است یا چینی؟


مقایسه آرکوپال و چینی از لحاظ ایمن‌ بودن

ظروف چینی و آرکوپال گران‌تر و ایمن‌تر از ظروف پلاستیکی هستند. هم ظروف آرکوپال و هم ظروف چینی بسته به مارک آن‌ها قابل استفاده در فر و مایکروفر هستند؛ مگر اینکه توسط سازنده نوشته شده باشد که برای فر یا مایکروویو ایمن نیست.

مقایسه قیمت و کیفیت آرکوپال و چینی

ظروف آرکوپال از لحاظ کیفیت در درجه بالایی قرار دارند. ساخت آن‌ها ظریف بوده و تمیز کردن آن‌ها راحت می‌باشد. در ظاهر آن‌ها از طرح‌های هنرمندانه‌ای استفاده شده است و مواد تشکیل‌دهنده آن‌ها گران‌قیمت است. چینی‌ها انواع مختلفی دارند که برخی از آن‌ها ارزان‌تر بوده و می‌توان برای استفاده روزانه از آن‌ها نیز استفاده کرد. شما می‌توانید متناسب با شرایط خود از چینی‌های ارزان‌قیمت یا ظروف آرکوپال بادوام و متنوع در مصارف روزانه خود استفاده کنید؛ اما استفاده از چینی گران‌قیمت برای استفاده روزمره توصیه نمی‌شود. از آن‌جایی که چینی‌های ارزان‌قیمت استحکام کمتر و سنگینی بیشتری دارند توصیه می‌شود آن‌ها را با ظروف آرکوپال که سبک‌تر و محکم‌تر هستند جایگزین کنید.

آرکوپال بهتر است یا چینی؟


بهترین جا برای خرید آرکوپال و چینی در تهران

انواع ظروف چینی و آرکوپال به وفور در بازار یافت می‌شود که انواع برندهای ایرانی و خارجی را شامل می‌شود. اگر به دنبال بازار متمرکزی برای انتخاب بهترین، زیباترین و مناسب‌ترین ظروف چینی و آرکوپال به صورت عمده یا تکی هستید بازار شوش بهترین گزینه برای شما محسوب می‌شود. همچنین وبسایت بازار شوش (شوش‌مارت) این امکان را برای شما فراهم کرده است که بتوانید بدون نیاز به حضور فیزیکی در بازار و به صورت غیرحضوری فروشندگان ظروف چینی و آرکوپال را یافته و به صورت مستقیم با آن‌ها در تماس باشید. از طریق این سایت شما می‌توانید بدون نیاز به مراجعه حضوری، فروشندگان این ظروف را یافته و برای گرفتن اطلاعات لازم درباره انواع برندها، قیمت و موجودی، مقایسه قیمت‌ها و در نهایت خرید کالای مورد نظر خود با آن‌ها در تماس باشید.

مقالات مرتبط

1 تیر 1401
پاساژ جهیزیه شوش

پاساژ سراسر جهیزیه بازار شوش

اگر تازه عروس هستید یا قصد خرید جهیزیه دارید؛ حتما شما هم با چالش پیدا کردن اقلام جهیزیه در...

ادامه مطلب
6 بهمن 1401
فهرست پارکینگ های بازار شوش تهران

لیست ۱۵ تا از بهترین پارکینگ های بازار شوش + همراه مسیریابی

بازار شوش تهران یکی از بازارهای معروف شهر تهران برای خرید اقلام و وسایل موردنیاز منزل، وسایل کاربردی خانه...

ادامه مطلب
20 مهر 1402
بورس چینی و بلور تهران کجاست؟

بورس چینی و بلور تهران کجاست؟

اگر عنوان این مقاله نظر شما را جلب کرده است پس احتمالا شما هم جزو صنف فروشندگان چینی و...

ادامه مطلب

نظرات کاربران

  • نوشین
    18 اسفند 1401

    منم میخاستم برای جهیزیم یا آرکوپال بخرم یا چینی نمیدونستم کدوم بهتره مطالبتون خیلی مفید و جالب بود مرسی

    • فاطمه باباعلی _ کارشناس محتوا
      21 اسفند 1401

      سلام ممنون از نگاه زیباتون؛ خوشحالیم که مطالب سایت براتون مفید بوده.

  • نادره
    17 فروردین 1402

    به نظر من خیلی نمیشه با هم مقایسشون کرد هم آرکوپال هم چینی نیازه، من جفتشو از بازار شوش خریدم راضی بودم